Werkhouding bij kleuters

Toegepast in de klas en thuis
Maak kleuters al spelend klaar voor de 'grote school'
Over het boek

Het kleuteronderwijs bereidt kinderen voor op het basisonderwijs: ze krijgen schrijf-, kijk- en luisteroefeningen en leren al wat rekenen. Maar het is minstens even belangrijk dat kleuters een intense voorbereiding krijgen op de werkhouding die van hen verwacht wordt vanaf het basisonderwijs. We mogen immers niet verwachten dat kleuters die houding uit zichzelf aannemen.

Kaat Timmerman ontwikkelde een complete methode om die werkhouding aan te leren. Op een gestructureerde, maar speelse manier moeten kinderen leren dat er een houding hoort bij 'werkjes maken' en dat er een andere houding hoort bij spelen en experimenteren. Om die werkhouding te kunnen aanleren, moeten kinderen eerst een algemene houding leren aannemen die 'werken' mogelijk maakt: niet rondlopen, niet door elkaar praten, vinger opsteken ...

De methode in Werkhouding bij kleuters leert kinderen het verschil ontdekken tussen 'spelen' en 'werken'. Het is een basisboek voor pedagogen, logopedisten, kinesitherapeuten/fysiotherapeuten, ergotherapeuten, kleuterleiders en ouders.

Kaat Timmerman is licentiate in de Pedagogische Wetenschappen en lector aan de lerarenopleiding van de KHLeuven. Ze runt een privépraktijk waar ze onderzoek doet en kinderen en jongeren met leermoeilijkheden begeleidt.

Technische info

EAN
9789020977240
Beschikbaar: Verschenen
Formaat: 17cm x 24cm
Verschijningsdatum: 10/10/2011
Afwerking: Paperback
Druk: 6
Aantal pagina's: 136
NUR Omschrijving: Pedagogiek
Uitgever: LannooCampus