Gender op school

Meer dan een jongens-meisjeskwestie
Doen jongens het nu echt slechter op school dan meisjes?
Over het boek

- Zijn leerkrachten strenger voor jongens dan voor meisjes?
- Voelen traditioneel denkende jongeren zich minder thuis op school?
- Welke invloed hebben genderstereotypen op de ontwikkeling van jongeren?
- En hoe kan je hier als leerkracht op inspelen?


Discussies rond schoolwerk, leergedrag en lesgeven leggen steevast de nadruk op verschillen tussen jongens en meisjes. Die redenering heeft een impact op advies voor leerkrachten en creëert vaak een beeld van stereotypering. Verschillen binnen de jongens- en meisjesgroep worden daardoor vaak over het hoofd gezien.

Gender op school definieert het belang van inter- en intraseksuele verschillen en van individuele genderidentiteit en -expressie bij jongeren in de eerste graad secundair onderwijs. Zo biedt het boek aan leerkrachten en directieleden een startpunt voor een beter begrip van gender op school. Gender speelt immers een rol bij het onderwijsproces en schoolresultaten, en is dus ook van belang voor de algemene onderwijskwaliteit.

Dit boek biedt een onderbouwde en genuanceerde kijk op de belangrijkste aspecten rond gender op school, of het nu gaat om de relatie tussen leerlingen en leerkracht, de betrokkenheid van leerlingen of verschillen in het ontwikkelingsproces tussen individuele jongeren.
 

Geen biografie beschikbaar.
Geen biografie beschikbaar.
Geen biografie beschikbaar.
Geen biografie beschikbaar.
Geen biografie beschikbaar.

Mieke Van Houtte (UGent) is werkzaam in de onderwijssociologie, en onderzoekt onder andere schooleffecten, schoolculturen, sociale ongelijkheid en seksuele minderheden.

Technische info

EAN
9789401429115
Beschikbaar: Verschenen
Formaat: 17cm x 24cm
Verschijningsdatum: 08/12/2015
Afwerking: Paperback
Druk: 1
Aantal pagina's: 260
NUR Omschrijving: Pedagogiek, 766
Uitgever: LannooCampus