Flexibele leerwegen

Inspiratiegids voor basisonderwijs en secundair onderwijs
Over het boek

- Wat verstaan we onder flexibele leerwegen?
- Waarom heeft ons onderwijs nood aan meer flexibiliteit?
- Wat zijn de randvoorwaarden en struikelblokken?

Dit boek brengt het verhaal van acht basisscholen en acht secundaire scholen die ervoor kiezen hun onderwijs toe te spitsen op de noden van iedere leerling. Deze scholen organiseren elk op hun manier, binnen het wettelijk kader, flexibiliteit in wat, hoe, wanneer, waar of met wie er geleerd wordt, zonder het gemeenschappelijk curriculum uit het oog te verliezen.

Elke leerling zou op school alle kansen moeten krijgen om te leren en zich te ontwikkelen. Daarom moet het onderwijs toegankelijk zijn voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften. Heel wat Vlaamse scholen gaan deze uitdaging aan. De scholen in dit boek doen dit door de leerwegen beter af te stemmen op de groeiende diversiteit in de leerlingenpopulatie. Hun verhalen illustreren hoe flexibele leerwegen vorm kunnen krijgen, wat de voordelen zijn, maar ook met welke valkuilen scholen te maken krijgen.

Machteld Vandecandelaere is FWO-postdoctoraal onderzoeker aan het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie aan de KU Leuven en Campus Kulak Kortrijk.

Naomi Van den Branden werkt aan haar doctoraat bij het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie aan de KU Leuven.

Goedroen Juchtmans is senior onderzoeker in de onderzoeksgroep Onderwijs en Levenslang Leren aan het HIVA-KU Leuven.

Margo Vandenbroeck is tewerkgesteld als onderzoeker bij het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie aan de KU Leuven.

Bieke De Fraine is hoofddocent aan het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie aan de KU Leuven.

Technische info

EAN
9789401437189
Beschikbaar: Verschenen
Formaat: 17cm x 24cm
Verschijningsdatum: 25/10/2016
Afwerking: Paperback
Druk: 4
Aantal pagina's: 184
Uitgever: LannooCampus