De traumasensitieve school

Een andere kijk op gedragsproblemen in de klas
Beter lesgeven aan kinderen met trauma
Over het boek

In onze scholen lopen veel meer kinderen met een traumatische ervaring rond dan we dachten, in elke klas gemiddeld één. Een ongeluk, vechtscheiding, het verlies van een ouder, emotionele of fysieke verwaarlozing of mishandeling: als kinderen een ingrijpende gebeurtenis meemaken, kan dat tot trauma leiden. Met kennis van zaken en grote empathie schetst de auteur het gedrag van kinderen die aan mishandeling blootstaan en hoe gemakkelijk je als leraar hun gedrag verkeerd kunt interpreteren.

Dit praktische boek gaat in op dat gedrag en hoe je daar als leraar het best mee kunt omgaan. De auteur doet een oproep aan iedere leraar vooral niet weg te kijken, omdat je de enige veilige persoon in het leven van een kind kunt zijn. Vanuit die rol kun je mogelijk bijdragen aan verwerking en herstel.

De traumasensitieve school biedt diepgaande kennis over de achtergrond van trauma en de gevolgen ervan op de ontwikkeling van het kinderbrein. De vele voorbeelden, handelingsadviezen en tips maken het een buitengewoon praktisch boek dat leraren, begeleiders, zorgcoördinatoren en leidinggevenden kunnen gebruiken om de school en de klas traumasensitief te maken. Daarbij is het onmisbaar voor studenten.

Informatieve bijlagen zijn met een code in het boek van de website te downloaden.

Anton Horeweg is gedragsspecialist (Master SEN) en ruim dertig jaar leraar in het basisonderwijs. Hij is lid van de LBBO/LBGS. Anton Horeweg heeft zitting in Expertteams Project Leer-Kracht: (NCOJ) en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC KJP). Hij is auteur van diverse onderwijsboeken die inmiddels verplichte literatuur zijn bij een groot aantal opleidingen.

Technische info

EAN
9789401442886
Beschikbaar: Verschenen
Formaat: 18cm x 25cm
Verschijningsdatum: 09/04/2018
Afwerking: Paperback
Druk: 4
Aantal pagina's: 352
Uitgever: LannooCampus